Uutta luova maaseutu: tuotekehitystä ja työpaikkoja

Maaseutuparlamentin artikkelissa haastateltavat Voihan vuohi -yrityksen omistajat pellolla vuohen kanssa.

Maaseudun yrityksissä investoidaan, työllistetään ja luodaan rohkeasti uutta. Voihan Vuohi ja Valkoinen Puu välittävät makuelämyksiä Etelä-Pohjanmaalta koko Suomeen.

Voihan Vuohi on Kurikan Lohiluoman kylässä toimiva yritys, johon ei voi olla ihastumatta sen yrittäjäsisaruksia kuunnellessa. Ihastuttavia ovat myös tuotteet, vuohenmaidosta valmistettavat jäätelöt ja juustot. Shirin ja Shahlan Namiq ostivat meijerin liiketoiminnan vuoden 2021 alussa Anna-Kaisa ja Jaakko Niemeltä. Niemet keskittyvät nyt samalla tontilla sijaitsevan Vatajanrannan vuohitilan pyörittämiseen.

Tuotteet valmistetaan Anna-Kaisan rakkaudella kehittämillä resepteillä mutta uudella Voihan Vuohi -brändillä. Juustoja on kaksi, jäätelömakuja viisi, joista yksi on vaihtuva kausituote.

– Jäätelön osalta tarkoituksena on siirtyä käyttämään raaka-aineena pelkästään vuohenmaitoa. Nyt mukana on lehmän kermaa ja maitojauhetta. Uudistus vie jäätelöt myös niiden ulottuville, jotka eivät voi lehmänmaitoa käyttää, yrittäjät kertovat.

Belgiasta Kurikkaan

Shirin asui Belgiassa ja Shahlan Espoossa, kun he ryhtyivät miettimään, mikä voisi olla heidän yhteinen juttunsa.

Uuden yrityksen perustaminen ei tuntunut järkevältä, koska myynnissä on jatkuvasti jatkajaa etsiviä firmoja. Sopivaa yritystä etsittiin Intiaa ja Kanadaa myöten.

Kun vuohitilan meijerin liiketoiminta tuli myyntiin, Shirin otti heti yhteyttä ja lensi Belgiasta Suomeen. Sisarukset viettivät päivän Anna-Kaisan seurassa yritykseen tutustuen. Se oli menoa. Jäätelö vei kielen mennessään. Yritys ja Kurikka veivät sydämen.

– Koko Suomen pitää mielestämme maistaa näitä herkullisia tuotteita.

Toimitusjohtaja Shirin muutti Kurikkaan uutenavuotena. Myyntipäällikkö Shahlan hoitaa työtään Espoosta käsin.

Tulos lasketaan työpaikkoina

Sisaruksilla on kaksi tavoitetta: tehdä jotain omaa ja työllistää samalla muita. Shirin on työskennellyt 12 vuotta kriisialueilla. Shahlan on toiminut muun muassa nuorten työllistämisen parissa. Molemmat tietävät, mikä merkitys ihmiselle on työllä ja mahdollisuudella elättää perheensä.

– Myyntiä seuratessamme emme laske, paljonko tulee voittoa, vaan kuinka monelle se tarkoittaa työtä, kuvaa Shirin.

Yrityksessä on nyt yksi oppisopimustyöntekijä. Kiireapulaisia on ollut enimmillään neljä.

Vuohenmaito hellii vatsaa

Vuohenmaito on Namiqien mielestä mainio raaka-aine sen luonnollisen, helposti sulavan koostumuksen ansiosta. Se on puhdas, kotimainen ja luonnostaan vähälaktoosinen tuote, joka on lehmänmaitoa hellempää vatsalle ja sopii usein maitoallergisillekin.

– Euroopassa vuohenmaidon käyttö on arkipäivää. Toivoisimme, että sen arvo huomattaisiin Suomessakin ja vuohiyrittäjiä tuettaisiin nykyistä enemmän.

Shahlan sanoo, että oma yritys ja korona-ajan uutisointi ovat avanneet silmät sille, miten omavaraisia Suomessa ollaan ja miten puhtaita, laadukkaita raaka-aineita täällä tuotetaan. Juuri täältä pohjoisesta tuleekin maailman puhtainta ruokaa.

– Samalla on tullut suuri arvostus kaikkia maataloustuottajia kohtaan, jatkaa Shirin.

Ei Kurikkaa parempaa paikkaa yrittää

Kurikka on heistä täydellinen paikka yritykselle.

– Voihan Vuohi ei ole vain me. Voi sanoa, että taustatukena on melkein koko Lohiluoman kylä. Olemme törmänneet täällä uskomattomaan yhteisöllisyyteen ja avuliaisuuteen. Kaikkein tärkeintä on tietenkin Niemen pariskunnan ihan korvaamaton tuki.

Kiitosta he antavat myös kunnan yrityspalveluille.

– Kun joku asia askarruttaa, voi vain laittaa WhatsApp-viestin, ja vastaus tulee nopeasti. Hyvää palvelua on saatu myös TE-keskuksesta, ELY-keskuksesta ja Leader Suupohjalta.

Kauhajoelta käsin hyvä toimia

Valkoinen Puu on amerikkalaisiin ja suomalaisiin herkkuihin erikoistunut kahvilaketju, jonka idylliset kahvilat löytyvät Tampereelta, Jyväskylästä, Seinäjoelta ja Kauhajoelta. Samaa nimeä kantaa kauhajokelaisella studiolla valmistuva, käsintehty keramiikka. Yrityksellä on myös verkkokauppa.

Aivan kohta kauppoihin ilmestyvät lisäksi Valkoisen Puun raakapakasteina myytävät lasagnet. Niissä maistuvat kahvila-annoksista tutut maut kuten itse tehty pesto ja buffalokana.

Kaiken takaa löytyy rohkea ja luova amerikansuomalainen yrittäjäpariskunta, Kirsi ja Mark Heidt. Nelilapsinen perhe asuu Kirsin lapsuusmaisemissa Kauhajoella. Siellä toimivat keramiikkapaja, Valkoisen Puun leipomo, ensimmäinen kahvila ja keramiikkamyymälä – ja ihan pian valmisruokatehdas.

Muun ohessa Heidtit viljelevät Kirsin kotitilaa, jonka töistä myös vanhin poika on kiinnostunut. Maaseutu on heidän paikkansa. Kauhajoelta käsin on hyvä toimia.

Ympäristön ja ihmisten hyvinvointi ohjaa toimintaa

Valkoisen Puun nimi ja logo kuvastavat elämää, toivoa ja iloa. Niitä Kirsi ja Mark haluavat ihmisille antaa sekä työpaikkojen että kahvilaelämysten muodossa. Asiakkaille halutaan tarjota parasta, mitä osataan tehdä. Se tarkoittaa niin leivonnaisia, palvelua kuin kahvilamiljöötä ja tunnelmaakin.

Raaka-aineet hankitaan pitkälti läheisiltä pientuottajilta. Yritys panostaa ruokahävikin minimoimiseen. Ympäristövastuusta kertoo Ekokompassi-sertifikaatti.

Kirsin ja Markin näkemys on, että asiakkaita voidaan palvella hyvin vain silloin, kun työntekijöillä on työssään hyvä olla. Se on kaiken avain.

Amerikan vilinä vaihtui kauhajokelaiskylään

Pariskunta tapasi kristillisellä deittipalstalla. Yhteinen elämä rakennettiin aluksi Amerikkaan, New Yorkin osavaltioon, jossa he perustivat oman keramiikkastudion, loivat oman keramiikkasarjan ja olivat mukana muutamassa muussakin studiossa. Mark toimi myös alan opettajana.

Kaiken sen jättäminen oli aika huima päätös. Perhe halusi kuitenkin lapsille rauhallisen kasvuympäristön. Kun tuotteille näytti löytyvän kiinnostusta Suomesta, tuli uskallus laittaa elämä uusiksi vuonna 2007.

– Niin määrätietoisesti aloimme kehittää yritystä Suomessa, että kulttuurishokkiakaan ei Mark ehtinyt potemaan, naurahtaa Kirsi.

Kahvilahaave ja oikeastaan sen konseptikin oli syntynyt jo Amerikassa erilaisia kahviloita kierrellessä. Ensimmäiset pestopaniinit tarjoiltiin asiakkaille Kauhajoen kahvilassa vuonna 2011.

Kehitysaskelia

Markilla on ollut alusta asti visio yritystoiminnan kasvattamisesta. Se antaa mahdollisuuden työllistää ja samalla jakaa vastuuta muiden kanssa. Yrityksen kehittämiseen apua on saatu vuosien varrella paikallisilta elinkeinoasiantuntijoilta ja boostia yrityksen sisäiseen kehittämiseen Kasvu Openista.

Kasvusuunnitelmia avitti Suomen Paras Leipomo -ohjelma, jossa Valkoinen Puu oli mukana 2014 – kiitos asiakkaiden antaman vinkin. Uusien kahviloiden perustaminen mahdollistui, kun leipomolle löydettiin tilat lakkautetun ammattikoulun kokkiluokista.

Valmisruokatehdas sai alkunsa koronan tuomasta tarpeesta kehittää uudenlaista toimintaa ja palveluita. Investoinnin mahdollisti Business Finlandin tuki. Linjaan tarvittu tietotaito löytyi omasta kaupungista. Projektia on vetänyt LC Logistics Centeristä pakkausteknologian ja elintarvikelinjastojen erikoisasiantuntija Jarmo Rajamäki, ja DI Matti Sepponen on auttanut kannattavuus- ja rahoituslaskelmien tekemisessä. Linjan ja elintarviketilat on toteuttanut kauhajokinen Kometos Oy.

Kirsi ja Mark haluavat tarjota myös työntekijöilleen mahdollisuuden kehittymiseen.

– Liiketoiminnan kasvaminen ja uudet kahvilat antavat henkilökunnallemme mahdollisuuden kouluttautua työn ohessa ja kasvaa vastuullisimpiin tehtäviin.

He ovat onnellisia siitä, miten hieno tiimi heidän ympärillään on. Valkoisen Puun tarinaa kirjoittaa koko sen loistava tiimi.

– Ei tätä hommaa kaksistaan tehdä vaan yhteistyöllä.

Teksti: Minna Saloranta
Voihan Vuohi -kuva: Sanna Viertola
Valkoinen Puu: Valkoinen Puu